top of page
Zoeken

Even er tussen uit! Japan blog.

Mijn reis door Japan in de zomer van 2023.

Het is Juli 2023 en over 7 dagen gaan we voor 3 weken rondreizen door Japan. Het voelt als een hele happening. Mensen die ons waarschuwen voor het land en vriendinnen die denken ach joh waar die allemaal heen gaan daar zijn we wel aan gewend. Tegelijk houden we internet in de gaten, wel of geen mondkapjes mee, wat voor weer word het en ik zit midden in een edit fase waar in ik nog zo veel mogelijk bruiloften en fotoshoots wil versturen voor ik weg ga.

Maar wat zijn 7 dagen nou als je zo druk bent?

Inmiddels zijn we 2 weken thuis en krijg ik geregeld de vraag hoe het was... Nou hierbij mijn perspectief van deze magische reis!

Om maar te beginnen bij het begin. Dylan tikt me midden in mijn verhaal aan en zegt niet zo veel kletsen joh je lijkt wel zenuwachtig. Ik lach maar weet inderdaad dat ik 14 uur in een vliegtuig en 3 weken zonder mijn bedrijf best spannend vind. We maken een grote omweg vanwege de oorlog in Oekraïne en vliegen ook niet langs Rusland. We zien wel de prachtige bergen van Groenland en alle Nederlandse weilanden. Ik start een film op en denk dat deze rit heel lang gaat duren maar in plaats daar van val ik in slaap en heb ik niet eens die laatste shoot bewerkt wat nog op mijn lijstje stond.

De eerste paar dagen zijn we in Tokyo en omdat ik zo onder de indruk ben verbaasd het me dat ik helemaal niet meer met mijn werk bezig ben. De stad is vol. Heel druk en heel warm. Alle mensen zijn uiterst vriendelijk en de wc bril verwarming is altijd aan, ook bij 38 graden. We hadden natuurlijk al een leuk lijstje gemaakt met waar we allemaal heen gaan. Zo begint onze reis die bestaat uit heel erg veel lopen en heel veel zien haha. Tokyo heeft ook een electronica wijk waar we graag heen willen. Winkels, straatje's en verstopte pandje's vol en dan ook vol met oude camera's. Alle soorten en maten zijn er te vinden.

In Tokyo zit ook Disney land en Disney Sea. Heel eerlijk iets wat meer op mijn lijstje stond dan op die van m'n vriend maar ik ben heel blij dat we daar heen zijn gegaan. Disney Sea is een park gebaseerd op de water thema's Ariel in het bootje met de prins, Moana nou goed ik zal jullie hier niet mee lastig vallen. Wil je tips over Disney dan heb ik er nog wel wat hoor want zo hier en daar sta je wel 60 tot 80 minuten op een attractie te wachten als je niet altijd weet hoe en wat.

Na bijna een week in Tokyo te hebben doorgebracht, gingen we verder met de sneltrein naar onze volgende bestemming. Dit systeem werkt geweldig; je kunt je kaartje reserveren bij een speciale balie. Het is handig, want het is niet altijd even gemakkelijk om lokaal advies te krijgen, maar met een Google Vertaling in de hand kom je een heel eind. Deze treinreis duurde meer dan 3 uur en bood mij nog even een laatste momentje's om die shoot te versturen en de mail bij te werken.

In Osaka hebben we de stad uitgebreid verkend, met talloze tempels die onze zintuigen prikkelden. Precies tussen Osaka en Kyoto ontdekten we betoverende stukjes natuur. Bamboebossen reikten hoog de lucht in, majestueuze bergen leken de hemel te raken en velden met lelies schilderden een sprookjesachtig tafereel.

In Kyoto werden we voor het eerst begroet door dames die de originele Japanse kleding en houten slippers droegen. Dit gaf ons het gevoel dat we in een andere tijd en wereld waren beland. De dagen waren gevuld met intens wandelen en ontdekken, daarom besloten we om één hotel in Osaka te boeken en van daaruit op ons eigen tempo de bezienswaardigheden te verkennen.

Deze reis bracht ons niet alleen naar fascinerende plekken, maar ook naar een wereld vol avontuur en verrassingen, en we waren er klaar voor om elk moment te omarmen.

Na deze stop en heel veel bezienswaardigheden gingen we door met de sneltrein naar Hiroshima. We vertrokken vrij vroeg in de ochtend vanwege de warmte en namen de sneltrein waar we gelukkig via het station weer een plekje in konden reserveren. Deze keer kozen we voor een hotel dichtbij station. We konden gelukkig de koffer in het hotel kwijt en vanaf daar hadden we loop afstand naar het herdenkingspunt. We hebben daar rustig rond gelopen en iets verder op een tempel bezocht.

De volgende ochtend besloten we dat we eigenlijk in 1 dag al best veel van de stand hadden gezien en namen we een bootje naar een eiland. Hier was een prachtige boog in het water maar vanwege het warme weer was er weinig water en wel veel mug haha. Eén van de eerste plekken waar we ook toeristen hebben gezien buiten de lokale bevolking om. Op dit eiland liepen ook veel hertje's los. Super gezellig want die waren al lang gewend aan mensen en ook best brutaal als je een koekje uit je tas haalde.

Na 2 dagen in Hiroshima wilde we verder west maar hier was zo veel regen gevallen dat er geen trams en treinen reden. Inmiddels hadden we ook nog 3 dagen tot we weer naar huis gingen en zijn we helemaal terug gegaan naar Tokyo. Daar was het juist weer bloedheet vooral in de stad zelf haha. We hebben nog een prachtig parkje met tempel bezocht. Veel reigers en echt wel een beetje dat beeld wat je van te voren voorgeschoteld krijgt, zo gek om daar in te lopen.

De laatste 2 dagen spenderen we in de stad. Veel grijpmachine's, ballenautomaten, camera winkels, wagyu vlees eten(soort luxe biefstuk jummm) En even bijkomen en koffers inpakken.

Op de laatste avond zijn we eerder in het hotel dan normaal en maak ik vanuit onze kamer nog de onderstaande foto tijdens het gouden uurtje. Heel moe maar voldaan gaan we terug naar huis. We maken al weer een veel te lange lijst van dingen waar we ooit nog eens heen gaan maar voor nu eerst wennen aan het tijdsverschil, Nederlandse regen en wc's zonder verwarming, muziek of automatisch doorspoelen haha

Laat me weten als jullie ook zo' toffe reis hebben gemaakt of als je nog vragen hebt over Japan of reizen in het algemeen.